پروتز سینه و شیردهی


عمل پروتز سینه یکی از جراحی‌های زیبایی برای خوش‌فرم شدن و گاهی حجم‌دهی به سینه است که امروزه طرفداران زیادی در میان خانم پیدا کرده است. اما یکی از دغدغه‌های زنان برای انجام پروتز سینه شیردهی است. به طور کلی انجام پروتز سینه تأثیری بر روند شیردهی نمی‌گذارد اما می‌توان گفت محل برش‌ها، حساسیت به پروتز و محل قرارگیری پروتز در برخی از موارد شیردهی را دچار مشکل کرده است که این موارد ارتباط مستقیمی با تجربه و مهارت جراح دارد.

پروتز سینه و شیردهی

پروتز سینه چه تأثیری بر شیردهی دارد؟


همانطور که گفته شد به‌طور کلی انجام پروتز سینه تأثیری بر عملکرد سینه به جهت شیردهی نمی‌گذارد. بسیاری از جراحان و پزشکان معتقد هستند که پروتز سینه چه در روی بافت سینه و چه در زیر بافت سینه قرار داده شود مجاری و غدد شیری دستکاری نخواهند شد. اما به طور کلی عوامل زیر بر شیردهی تأثیر خواهند داشت:


برش‌ها:

محل برش‌ها برای قرار دادن پروتز سینه می‌تواند سبب آسیب بر غدد شیری، مجرای لنف، اعصاب یا جریان خون شود. در برخی از موارد ایجاد برش در هاله سینه و اطراف نوک سینه سبب قطع عصب و بی‌حس شدن نوک سینه شده است.


قرارگیری:

محل قرارگیری پروتز‌ها می‌تواند بر میزان تولید شیر تأثیر بگذارد. اگر پروتز‌ها در حد فاصل غدد شیری و ماهیچه‌ها قرار بگیرند غدد تحت فشار خواهند بود و این امر موجب کاهش تولید شیر و خلل در جریان یافتن شیر خواهد شد.


زخم‌ها:

زخم‌ها سبب سفت شدن، کج شدن سینه و بروز درد می‌شوند که این موضوع می‌تواند بر غدد شیری تأثیرگذار باشد و بر تولید شیر تاثر خواهد گذاشت و بر خارج شدن راحت شیر از سینه نیز تأثیر می‌گذارد و این موضوع باعث تورم و آماس در سینه می‌شود.


حجم‌دهی:

در صورتی که هدف از پروتز سینه حجم‌دهی زیاد و بزرگ کردن سینه باشد مشکل فقدان بافت عملکردی ایجاد می‌شود که سبب بروز اخلال در شیردهی خواهد شد.


حساس شدن:

برخی افراد با انجام پروتز سینه با یک لمس یا برخورد ساده درد زیادی را حس می‌کنند. این حساس شدن زیادی سینه روند شیردهی را بسیار دردناک و دشوار خواهد کرد.


تولید شیر:

در برخی از افراد، بدون آنکه در دوران شیردهی باشند و یا تومور کیستیک حاوی شیر داشته باشند، شاهد ترشح شیر از سینه هستیم که این به دلیل تورم بعد از پروتز است .در این صورت پروتز برداشته می‌شود.



نکات مهم درباره شیردهی پس از پروتز پستان


پزشکان و متخصصان معتقد هستند که بهترین زمان برای بارداری و شیردهی( Breast prosthesis and breastfeeding ) یک سال بعد از انجام پروتز سینه است. اما به طور کلی افرادی که عمل پروتز سینه انجام داده‌اند در هنگام شیردهی باید نکات زیر را رعایت کنند:

•    اگر میزان شیر تولیدی از غدد شیری کافی نیست برای کمک به تغذیه کودک از شیرخشک استفاده کنید
•    برای تحریک غدد شیری به تولید بیشتر شیر بعد از هر بار شیردهی از شیردوش استفاده کنید
•    پزشک نوزاد خود را از جراحی مطلع کنید تا فرزند شما در تغذیه دچار مشکل نشود


نکات مهم درباره شیردهی پس از پروتز پستان


محل برش پروتز سینه بر شیردهی چه تأثیری دارد؟


زنانی که عمل پروتز سینه انجام داده‌اند بعد از آغاز شیردهی متوجه تأثیر این جراحی بر مجاری و غددشیری خواهند شد. محل برش برای قراردادن پروتز سینه می‌تواند تأثیرات زیادی بر شیردهی بگذارد. اما این موضوع بستگی زیادی به تجربه و مهارت جراح دارد. اگر جراح به روند شیردهی توجه داشته باشد برش‎‌ها را در زیر بغل یا زیر سینه به صورتی ایجاد خواهد کرد که اعصاب اصلی آسیب نبینند و در تولید شیر و شیردهی خللی ایجاد نشود. اما اگر جراح برش‌ها را نوک سینه، هاله سینه یا آرئول ایجاد کند احتمال آسیب به اعصاب اصلی و مجاری شیردهی وجود دارند و این موضوع بر تولید شیر و شیردهی خلل ایجاد می‌کند.
آیا محتوای پروتز از طریق شیرمادر به نوزاد منتقل می‌شود؟
یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مادران شیرده از انجام پروتز سینه احتمال انتقال محتوای پروتز به نوزاد است. این تصور که این امکان وجود دارد که مواد پروتز سینه از طریق شیر وارد بدن نوزاد شود کاملاً اشتباه است. بررسی‌ها و تحقیقات نشان داده است که در شیر مادرانی که پروتز سینه انجام داده‌اند هیچ‌گونه ماده مضری و یا موادی از پروتز سینه وجود ندارد و شیر این مادران کاملاً مشابه شیر مادرانی است که پروتز سینه انجام نداده‌اند.
دکتر علی حجت فلوشیپ و فوق تخصص جراحی پستان


آیا شیردهی بر ساختار سینه بعد از پروتز تأثیر دارد؟


دوران شیردهی سبب تغییر سایز و اندازه سینه می‌شود حجم پروتز اما تغییری نخواهد کرد. در دوران شیردهی به دلیل افزایش حجم پوست سینه کشیده خواهد شد و بعد از اتمام دوران شیردهی به احتمال زیاد سینه افتاده و شل خواهد شد. در این صورت فرد می‌تواند با انجام جراحی لیفت سینه و یا تغییر سایز پروتز افتادگی و شل‌شدگی سینه خود را رفع کند.

 

 بیشتر بدانید: پروتز سینه

 

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع